15-16.06.2007: Członkowie Koła wygłosili swe Artykuły podczas XXVI Seminarium Kół Naukowych Mechaników na Wydziale Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej.
Członkowie KNSE zakończyli sukcesem prace, dotyczące wykonania modelu 3D MCAD samolotu ZODIAC, którego produkcja ma miejsce w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy (www.wzl2.mil.pl) wciąż zwiększają jakość oraz zróżnicowanie swej oferty rynkowej.
W chwili obecnej WZL2 adresują swą ofertę również na rynek cywilnego lotnictwa sportowego. Jednym z powodów powyższego jest rozpoczęcie przez WZL2 produkcji samolotu ZODIAC, na licencji amerykańskiej (www.zenithair.com/zodiac).
Od początku swego istnienia, KNSE silnie współpracuje z WZL2 w zakresie prac inżynierskich CAx. Również i w przypadku prac dotyczących samolotu ZODIAC, WZL2 i KNSE zawiązały współpracę.
Prace nad wykonaniem modelu 3D MCAD lekkiego samolotu ZODIAC rozpoczęto w KNSE w roku 2004. Na podstawie klasycznej dokumentacji płaskiej wykonano modele odpowiednich części oraz podzespołów. Zastosowano program UGS Solid Edge. Harmonogram prac był następujący:
ostateczny montaż podzespołów w kompletny model 3D MCAD.
Zrenderowany fotorealistycznie model 3D MCAD szkieletu samolotu ZODIAC przedstawiono na Fot. 77, natomiast widok krawędziowy płatowca samolotu z poszyciem na Fot. 78.
Na podstawie tak wykonanej dokumentacji 3D, w WZL2 wykonano samolot ZODIAC. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej aplikacji MCAD, jaką jest UGS Solid Edge wykryto i wyeliminowano szereg błędów, zawartych w dokumentacji 2D. Dzięki temu, ZODIAC wyprodukowany w WZL2 jest najlżejszym wariantem tego samolotu, spośród wszystkich jego wersji produkowanych licencyjnie na świecie.
Jako podziękowanie od Dyrekcji WZL2, Przedstawiciele KNSE zostali zaproszeni na oficjalną premierę komercyjną ukończonego i oblatanego egzemplarza seryjnego (Fot. 79, 80).
Udział KNSE w opracowaniu dokumentacji 3D nowoczesnego samolotu sportowego był niepowtarzalną okazją do dalszego wzbogacania wiedzy Członków Koła na temat konstrukcji lotniczych oraz propagowania współpracy Nauki z Przemysłem.
Dziękujemy Dyrekcji WZL2 za możliwość wzięcia udziału w pracach inżynierskich, dotyczących rozpoczęcia produkcji samolotu ZODIAC!